Saturday, April 9, 2011

Meniti hari-hari tanpa encik suami.

Salam Semua,

Huhu entry kali nie meniti hari-hari tanpa encik suami. Actually hubby g outstation kat Melaka start from last friday till tomorrow. First time bertiga jer kat uma since adik balik kampung. Macam-macam benda yang jadi. Mungkin Tuhan mau menguji aku buat kali nie. Masa balik keje ari jumaat aritu, sesampai jer kat uma pengasuh, tgk pengasuh duk pegang kain basah letak kat kepala adik emir, dalam hati nie mmg dah x sedap sangat2. Instinct aku betul rupanya. Patut la kat office x sedap hati jerk. Adik emir demam!!!!!! First time emir demam teruk since he was born. Takut sangat2 tgk adik emir sampai menitik air mata. Tdo pun cam sakit jer tgk dia tido. Ya Allah Ya Tuhanku, sembuhkan la penyakit anak ku. Lindungi ia seperti mana Engakau melindu ngi kami sewaktu kami masih keci. Amin amin amin.

Ari nie bangun pagi jer trus bagi adik emir makan. Panas badan still x kebah lagi. Risau and sedey sangat2. Tapi tgk dia leh senyum, hilang sket rasa risau. Susah sangat2 melalui detik-detik tanpa encik suami dengan menjaga dua orang anak yang lebey kurang baya. Si abang memang x paham sangat lagi tapi alhamdulillah dia dah boleh kena suruh. Suruh amik hanphone, trus jer g amik bagi kat aku. Suh amik botol susu nak basuh, g amik jer trus letak kat sinki, suh amik tisu basah, g amik kat bakul bagi kat aku. Moga abang jadi abang yang baik dan soleh. Tunjuk contoh yang baik kat adik. Amin amin amin. Arini mmg susah sangat2 nak masak tapi perut lapar sangat2. Xleh tahan tol. So dah nekad nak masak mee Sabah. Huhu nak masak mee sabah nie amik masa 3 jam baru masak. Susah nyer nak masak since ada dua orang anak kalu sensorg. Macam-macam ragam n pek'el diorang. Huhu credit tuk ibu-ibu yang memang masak ari2 kat uma dengan nak melayan karenah anak2 yang ramai. Syukur hari nie dapat jugak masak mee goreng tuh. Kalu x mmg kebulur la jawabnya. Abang Haziq pun suke jer makan even pedas sket. Tahan anak ibu makan pedas.

Tgh layan budak dua orang nie, tepikir cmner nak mandi kalu dua-dua x tdo, penat nak tido kan dua2. Finally tdo gak dua2 dalam kul 2.30 PM. So mmg masa tu la baru dapat mandi. Eyai kan.......

After mandi tuh dapat la kemas2 uma sket plus sapu rumah yang dah macam sarang spider. Hahaha sibuk punya pasal plus encik suami selalu xda kat uma waktu malam. Segan lak azura n shabana datang uma semalam dgn uma besepah n x sapu since last weekend. Sorry la frens, i mmg busy sgt2. Some more slalu balik lewat. Balik uma mmg rasa nak pengsan jerk.

Kul 6 lebey tadi risau sangat2 masa pegang adik emir rasa cam panas sgt2. Tgk dia tido pun cam x nampak mata hitam dia. Mmmg gabra giler tadi, trus g siap2, buat susu n ajak abang haziq g clinic. Time nak kuar tu hujan lak. Huhu sib baik x lebat sangat. Aku bawak jer budak 2 orang tu jalan laju2. Sian diorang. Plan nak g siti fatimah nyer clinic unfortunately tutup lak. Aku cam xde arah lain, so aku decided g clinic perdana as usual. Sampai sana tuh hujan boleh tahan gak la. Adik emir memang dah melalak dah dalam keta. Macam x dapat bayang kan la apa yang aku buat tadi. Kuarkan abang haziq dari keta, then amik payung, then amik handbag then amik adik emir dari baby car seat. Cam nak patah tangan. Lenguh rasa tangan nie. Sian abang haziq, kena gak ujan sket2.

Sanpai clinic tu dalam kul 7.40 pm. Mas tu xde orang lagi. I'm the first one reach there. Aku jugak la org first yang dia panggil. Kali nie bukan doctor yang selalu. Doctor nie mmg sekali jer seminggu ada. Kebetulan lak hari nie jumpa doctor tu. Aku cam x berapa gemar doctor nie. Ada ker patut cakap emir tu x demam. Gilo ker apa. Budak tu panas dia mmg x ingat la. Aku check kat uma mmg suhu dalam 39.1 boleh dia ckp x demam. Suhu dalam 36.8. Huhu lol tul la. G tembak kat dahi tuh watpe. Adik emir pakai cool fever, mana lah leh detect kalu tembak kat dahi. Sib baik check tekak. Doctor tu kata tekak adik emir merah, then dia kata paru2 n jantung adik emir OK. Tu actually yang aku nak dengar. So dah dengar tu aku malas nak tanya banyak2 lagi. Dia ckp nak bagi adik emir ubat demam, antibiotik, selesema n batuk, aku pun trus mengiyakan n bawak abang ngan adik kuar. X sabar nak blah. Nurse kat situ pun kata badan adik emir panas sangat2. Huhu risau sangat2 hari nie.

Dah bayar tu trus je kuar, bukak payung n bawak budak 2 orang tu. Sib baik adik emir x amuk dalam keta. Tgh nak kuar simpang perdana tuh, tetiba break mengejut, sian c abang jatuh plak dari kerusi. Sorry yer abang hazig. Sib baik x nangis tapi dia bebel2 kata keta kat depan tu salah. Hahahaha lawak tul haziq. Sampai uma hujan agak lebat. Cubaan lagi nie nak naik kat uma. Akhirnya sampai jugak ke home sweet home. Aku x berlengah lagi trus bagi adik emir ubat2 tu sume. Then buai sampai tido. Alhamdulillah tgk adik emir cam tido lena jerk. Baru jer masuk bilik tgk demam cam kebah sket. Mudah2 sok adik emir sembuh. Layan AF ngan haziq sambil2 nak biar dia sampai tetido. Kul 11.40 pm abang haziq dah zzzzzzzzzzzz. Baru la aku leh basuh pinggan n botol susu.

Ish banyak tol nyamuk kat uma nie. Geram tol. Cam x best lak layan AF kali nie. Burink aar.K aar nak g monitor adik emir dulu. risau risau risau....

No comments:

Post a Comment